آماده سازی کامیون برای فصل تابستان + به همراه نکات کلیدی

رانندگان کامیون یکی از سخت ترین مشاغل را برعهده دارند. چرا که در طول شبانه روز باید ساعات مداوم را در جاده هایی با شرایط سخت رانندگی کنند. این سختی زمانی بیشتر می شود که شرایط آب و هوایی نیز به خوبی یاری نکند؛ فصل تابستان و زمستان دو فصل تقریبا سخت از سال هستند که هر کدام به شیوه خود رانندگان کامیون را به چالش می کشانند. اما اگر رانندگان عزیز یک سری نکات را در نظر داشته باشند می توانند خود را برای ورود به این فصل ها آماده کرده و از سختی رانندگی در سرما و گرمای هوا بکاهند. در این مطلب قصد داریم نکات مهم آماده سازی کامیون برای تابستان را در اختیارتان قرار دهیم.

آماده سازی کامیون برای فصل تابستان

شما می توانید در مطلبی دیگر، نکات مهم آماده سازی کامیون برای زمستان را مطالعه کنید. اما در اینجا قرار است نکاتی را شرح دهیم که به رانندگان عزیز کمک می کنند تا شرایط آب و هوایی سخت در تابستان را به راحتی و با کمترین میزان دردسر پشت بگذارند. بهتر است برای آماده سازی کامیون برای تابستان یک چک لیست از قبل آماده کنید و تک به تک موارد آن را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که همه چیز برای شروع کار مهیاست و قرار نیست آب و هوای گرم و شرایط خاص جاده ها دردسری برای شما به وجود آورد. این چک لیست را در ادامه بررسی می کنیم.

1. تنظیم فشار باد لاستیک ها

آماده سازی کامیون برای تابستان

یکی از مهم ترین کارهایی که برای آماده کردن کامیون برای تابستان باید انجام داد، بررسی و چک کردن باد لاستیک هاست. لاستیک ها کاملا با آسفالت جاده در تماس هستند و همه ما به خوبی می دانیم که آسفالت در معرض تابش مستقیم خورشید تا چه اندازه گرم و پرحرارت می شود. در صورتی که باد لاستیک ها کم باشد، در اثر حرکت کردن مداوم روی آسفالت داغ، میزان حرارت آن ها بالا می رود که این موضوع امکان ترکیدن لاستیک ها را افزایش می دهد. پس کم باد بودن لاستیک و داغ بودن جاده چیزی جز ترکیدن تایر را نتیجه نمی دهد.

کامیون ها یک دفترچه راهنما دارند که میزان استاندارد باد لاستیک ها در آن درج شده، بهتر است در شروع تابستان، باد لاستیک ها را متناسب با اطلاعات دفترچه راهنمای آن تنظیم کرد. همچنین پر باد بودن تایر نیز می تواند روی عملکرد درست آن تاثیر منفی داشته باشد. اختلال در عملکرد تایر نیز سبب بروز تصادفات جاده ای، انحراف از جاده و یا متوقف شدن کامیون می شود. این موارد نیز می توانند به کامیون و محموله ای که در آن قرار گرفته خسارات زیادی وارد کنند. بنابراین نباید نسبت به تنظیم بودن باد لاستیک ها در تابستان غافل بود.

2. بررسی باتری کامیون

بررسی باتری کامیون

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که فصل تابستان چگونه می تواند روی عملکرد باتری تاثیر بگذارد. در روزهای اوج گرمای تابستان، حرارت زیاد سبب تبخیر مایعات درون باتری می شود. با کاهش حجم مایعات، قطعات و صفحات داخلی درون باتری دچار اصطکاک و خوردگی می شوند.

همچنین شارژ باتری زودتر از موعد آن تمام می شود. عده ای بر این باورند که تنها سرمای زمستان است که عملکرد باتری کامیون را مختل می کند. اما می بینید که اینطور نیست و شما باید در چک لیست آماده سازی کامیون برای تابستان، حتما وضعیت باتری را بررسی کنید. برای این موضوع نیز می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پیش از هر سفر باید میزان الکترولیت باتری کامیون را بررسی کنید.
  • برای اینکه در اتصال و شارژ شدن باتری مشکلی به وجود نیاید، سیم های اتصال آن را به صورت مرتب تمیز نگه دارید.

3. بررسی سیستم تهویه هوای کامیون

آماده سازی کامیون برای تابستان

برخی از رانندگان بر این باورند که وقتی کامیون در شرایط آب و هوایی سخت به راحتی پیش می رود و مشکلی ندارد، این یعنی اگر حتی درون کابین راننده احساس گرما داشتند، مشکل خاصی نیست و باید آن را تحمل کنند. در حالی که همین درست کار نکردن کولر و سیستم تهویه کامیون، می تواند نشان دهنده یک مشکل و خرابی در یک بخش خاص از ماشین باشد. بنابراین بهتر است مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم تهویه به درستی کار می کند:

  • دمای داخل کابین را با دماسنج دقیق اندازه گیری کنید. دمای استاندارد کابین باید حداقل 10 درجه سردتر از دمای بیرون کابین باشد.
  • تسمه ها، درزها، شکاف ها و سیلندرهای کامیون را بررسی کرده و در صورت گرفتگی حتما آن ها را رفع انسداد کنید. با تمیز بودن این بخش ها، سیستم تهویه کامیون نیز به درستی به کار خود ادامه می دهد. (در صورت نیاز باید قطعات مورد نظر را باز کرده و کاملا بشویید.)
  • گاه نیز تسمه ها، سیلندرها و دیگر قطعات به صورت جدی دچار خرابی شده اند که باید حتما در اولین فرصت این مشکلات را با یک تعمیرکار حرفه ای در میان گذاشت و مشکل را برطرف کرد.

توجه داشته باشید که محکم بسته نشدن بست ها، ترک خوردگی شلنگ ها و کاهش مایع خنک کننده درون کولر از مهم ترین عواملی هستند که سیستم تهویه را با مشکل روبرو می سازند. در آماده سازی کامیون برای تابستان حتما به این چند نکته توجه داشته باشید.

4. بررسی کمربند موتور کامیون

بررسی کمربند موتور کامیون

احتمالا به خوبی می دانید که موتور کامیون نقش قلب تپنده آن را دارد. بنابراین اگر به هر دلیلی موتور از کار بیفتد یا با مشکلی مواجه شود، تا زمان رفع مشکل نمی توان از کامیون استفاده کرد. در واقع این موضوع سبب توقف خودرو می شود و حتی ممکن است ساعت ها راننده را در جاده ای گرم و پر حرارت معطل کند.

کمربند موتور که افراد مبتدی اطلاعات چندانی در مورد آن ندارند، بخش مهمی از موتور کامیون است. قطعه ای که برخی از رانندگان در هنگام چک کردن کامیون به آن توجه چندانی ندارند. باید از این موضوع آگاه باشید، در صورتی که به هر دلیلی کمربند موتور پاره شده یا آسیب جدی ببیند، موتور نیز از کار خواهد افتاد.

پس سالم بودن کمربند روی عملکرد درست موتور تاثیر مستقیم می گذارد. چه بسا رانندگانی بوده اند که با بررسی کمربند موتور، خود را از پرداخت هزینه های هنگفت برای تعویض موتور نجات داده اند. بنابراین پیش از هر سفر حتما کمربند موتور را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در صورت خراب بودن می توانید با پرداخت هزینه به مراتب کمتر، همچنان از موتور کامیون استفاده کنید.

نکاتی برای سلامت رانندگان

آماده سازی کامیون برای تابستان

به همان اندازه که رانندگان باید نکات آماده سازی کامیون برای تابستان را بدانند، توجه به سلامت خود راننده نیز حائز اهمیت است. از این منظر رانندگان عزیز برای اینکه بتوانند در فصل تابستان یک سفر راحت را تجربه کنند، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • نوشیدن آب کافی یکی از نکاتی است که می تواند شما را از گرمازدگی در امان نگه دارد. با قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید و تعریق زیاد، آب بدن به شکل قابل توجهی تبخیر می شود و این می تواند سلامت راننده را تهدید کند. بنابراین رانندگان کامیون باید به مقدار کافی آب نوشیدنی همراه خود داشته باشند.
  • توجه به سلامت چشم ها رانندگی در فصل گرم تابستان، آن هم در برابر نور مستقیم خورشید می تواند برای سلامت چشم ها بسیار بد و آزار دهنده باشد. بنابراین بهتر است رانندگان کامیون حتما در طول روز از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنند.
  • رانندگی طولانی مدت آن هم در گرمای طاقت فرسای تابستان می تواند بسیار کلافه کننده باشد. این موضوع روی عملکرد راننده نیز تاثیر منفی می گذارد. بنابراین بهتر است رانندگان یک برنامه ریزی خوب برای استراحت خود داشته باشند تا بتوانند با انرژی بیشتری به رانندگی بپردازند.

نتیجه گیری

در پایان توصیه می کنیم حتما قبل از هر سفر شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. با اینکه اغلب روزهای فصل تابستان گرم و پر حرارت هستند و خبری از بارندگی نیست. اما در برخی از جاده ها امکان مه گرفتگی و بارش های ناگهانی وجود دارد. بنابراین آماده سازی کامیون برای زمستان نیز اهمیت زیادی دارد و دارای نکات و ترفندهایی است باید به آن ها توجه لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما