استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی + مدارک مورد نیاز در سال 1403

همانطور که می دانید امروزه با روند هوشمند سازی در اکثر سازمان های کشوری، شاغلان در صنایع و صنف های مختلف، ملزم به تهیه مدارک دیجیتال و آپلود برخی از مدارک شناسایی و هویتی خود در سامانه های هوشمند مختلف دولتی می باشند. از این رو، صنعت حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مدارک مهمی که هر راننده شاغل در این صنف ملزم به دریافت آن می باشد، کارت هوشمند رانندگان باری است. در این مطلب به نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با استفاده از کد ملی راننده می پردازیم.

سازمانی که این مجوز را صادر می کند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. شاغلان در این صنعت می بایست به دلیل استفاده از برخی خدمات خاص از جمله صدور و اخذ بارنامه، اقدام به تهیه این کارت هوشمند نمایند.

کارت هوشمندرانندگان، برای فعالیت رانندگان حرفه ای الزامی می باشد و همه رانندگان جاده ای برای حمل و نقل مسافر یا بار، باید این کارت را داشته باشند. قبل از کارت های هوشمند رانندگان، دفترچه کار رانندگان حرفه ای مدرک معتبری بود که هر راننده مجبور بود آن را داشته باشد. در این کارت اطلاعاتی از جمله مدارک شناسایی رانندگان، فعال یا غیرفعال بودن رانندگان، مجوز های صدور بارنامه، لیست گردش کار راننده و تخلفات راننده ثبت می شود.

راهنمای استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

همانطور که اشاره شد، رانندگان حمل و نقل جاده ای، می بایست کارت هوشمند رانندگان را داشته باشند. استعلام کارت هوشمند رانندگان، از راه وب سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود که در ادامه به نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان خواهیم پرداخت.

برای استعلام کارت هوشمند رانندگان، باید ابتدا به وب سایت رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه کنید.
پس از ورود به این سایت، به دنبال بخش استعلام های الکترونیک بگردید. این بخش دارای گزینه های مختلفی از جمله استعلام کارت هوشمند راننده، استعلام کارت هوشمند ناوگان باری، استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری، استعلام کارت سلامت راننده، استعلام دوره های آموزشی راننده، استعلام فیش های واریزی، استعلام پیمایش ناوگان و استعلام و ویرایش نیمه یدک می باشد.

همانطور که در تصویر زیر می بینید در بخش استعلام های الکترونیک سه گزینه استعلام کارت هوشمند راننده، استعلام کارت هوشمند ناوگان باری و استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری به چشم می خورد. از این رو رانندگان خودرو های سواری، تکسی ها و … می توانند برای استعلام، گزینه استعلام کارت هوشمند راننده را انتخاب کنند. رانندگان کامیون ها، تریلی ها و به طور کلی رانندگان ناوگان باری می توانند برای استعلام، گزینه استعلام کارت هوشمند ناوگان باری را انتخاب کنند. در پایان نیز رانندگان اتوبوس ها و به طور کلی ناوگان مسافری نیز برای استعلام می توانند گزینه استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری را انتخاب کنند.

استعلام کارت هوشمند رانندگان

ما در ادامه مراحل را برای استعلام کارت هوشمند ناوگان باری ارائه می دهیم. اما با انتخاب هر کدام از گزینه های فوق با توجه به شرایطی که دارید بقیه مراحل یکسان خواهد بود. اکنون برای استعلام کارت هوشمند ناوگان باری روی گزینه استعلام کارت هوشمند ناوگان باری کلیک کنید.

پر کردن اطلاعات برای دریافت استعلام کارت هوشمند رانندگان

در صفحه باز شده، اطلاعات فرم را تکمیل کنید. دقت داشته باشید که حتماً بخش های VIN و موبایل مالک به درستی وارد کنید. پس از پر کردن اطلاعات دیگر، از جمله اطلاعات شماره هوشمند، شماره پلاک و شماره پرونده، کد امنیتی را نیز وارد کرده و روی جست و جو کلیک کنید تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

حد نصاب کارکرد رانندگان باری

به یاد داشته باشید که پس از دریافت کارت هوشمند راننده، قوانین و محدودیت هایی وجود دارند.

  1. رانندگان باری: حداقل 24 فقره بارنامه و پیمودن حداقل 10000 کیلومتر مسافت.
  2. رانندگان ترانزیت: 6 فقره راهنامه یا CMR.
  3. برای رانندگان فعال در مسیر‌های کوتاه،‌ داشتن حداقل 60 فقره بارنامه (بدون نیاز به طی کردن حداقل مسافت) الزامی است.

تمدید کارت هوشمند رانندگان

از تاریخ پایان اعتبار کارت هوشمند رانندگان، تا یک سال مهلت دارید تا کارت هوشمندخود را تمدید و مجددا استعلام کنید. در صورت گذشت بیش از یک سال، کارت هوشمند شما باطل می شود و امکان تمدید نخواهید داشت. در این صورت، برای تمدید کارت هوشمند رانندگان، باید دوباره اقدام به استعلام و ثبت نام برای دریافت کارت هوشمند کنید و همه مراحل را دوباره طی کنید.

هزینه تمدید کارت هوشمند راننده

  • هزینه تمدید کارت سلامت: حدودا 200 هزار تومان
  • هزینه آزمایش عدم اعتیاد: حدودا 50 هزار تومان
  • هزینه دریافتی توسط مراکز تمدید کارت هوشمند راننده: بین 150 تا 200 هزار تومان

نحوه استعلام حد نصاب کارکرد

همچنبن می توانید به صورت آنلاین اقدام به استعلام حد نصاب کارکرد خود کنید. برای استعلام پیمایش ناوگان، وارد وبسایت رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شده و روی گزینه استعلام پیمایش ناوگان کلیک کنید. سپس فرم ها را پر کرده و مراحل را طی کنید.

مزایای استعلام کارت هوشمند رانندگان

استعلام و دریافت کارت هوشمند رانندگان مزایای بسیاری دارد که هم برای رانندگان و هم برای سازمان ها بسیار خوب است. در این بخش به بررسی برخی از مزایای دریافت این کارت هوشمند برای شرکت های حمل و نقل و رانندگان بار ی می پردازیم.

  • اطلاعات راننده به صورت الکترونیکی ذخیره می شود و به راحتی قابل مشاهده است.
  • بارنامه به سرعت و به راحتی صادر می شود.
  • دسترسی کارفرما به تخلفات رانندگان راحت تر است.
  • شناسایی رانندگان به راحتی امکان پذیر است.
  • می توان رانندگان فعال را از رانندگان غیر فعال تشخیص داد.
  • نظم و انضباط در سیستم نوبت دهی پایانه ها صورت می گیرد.
  • اخذ مجوز باربری با پوشش بیمه امکان پذیر است.
  • نصف هزینه های بیمه توسط دولت پرداخت می شود.
  • رانندگان می توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری، بیمه از کار افتادگی و بیمه تکمیلی استفاده نمایند. به علاوه با داشتن این کارت، نیمی از هزینه های پرداختی بیمه، توسط دولت، واریز می گردد.
  • بازنشستگی رانندگان تا پنج سال زودتر از موعد، امکان پذیر می شود.

نتیجه

همانطور که گفته شد، کارت هوشمند راننده، یکی از مهم ترین مدارکی است که رانندگان و حتی سایر شاغلان در صنعت حمل و نقل برای انجام بسیاری از کار ها، به آن نیاز دارند و مزایا و اطلاعات زیادی در زمینه هویت رانندگان و بارنامه های هر سفر، به مخاطبین ارائه می دهد. برای اقدام به استعلام کارت هوشمند رانندگان، طبق مراحله گفته شده عمل کنید تا آن را دریافت کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما