نکات ایمنی مهم برای رانندگان خودروهای باری و کامیون

در انواع خودروهای باری به دلیل حمل بار سنگین لازم است نکات ایمنی در جاده رعایت شود. عمل به نکات ایمنی علاوه بر سالم رسیدن بار به مقصد، سبب حفظ سلامت رانندگان و جلوگیری از خسارت به خودروی باری خواهد شد. در ادامه قصد داریم به نکات مهمی در رابطه با ایمنی رانندگان خودروهای باری و کامیون بپردازیم.

رانندگان خودروهای باری در جاده چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

کوچک ترین غفلت در رانندگی ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به بار آورد. بنابراین آگاهی از نکات ایمنی خودروهای باری بر هر راننده ای لازم است. در ادامه به برخی از این نکات پرداخته ایم:

1. بررسی سلامت وسیله نقلیه

همه رانندگان باید پیش از حرکت با خودرو از سلامت بخش های مختلف آن اطمینان حاصل کنند. چک کردن موتور خودرو و بخش هایی مانند روغن ترمز و آب رادیات اهمیت زیادی دارد. در ماشین های باری مانند کامیون به دلیل طی کردن مسافت های طولانی با بار سنگین عملکرد ترمزها دچار مشکل می شود.

این خودروها در مبدا و مقصد دائما از سلامت ترمز اطمینان پیدا کرده و سپس راه می افتند. سلامت چراغ خودرو، فرمان، کمربند ایمنی، لاستیک ها و… سایر بخش های مهم خودروی باری است که توسط رانندگان چک می شود.

2. بارگیری صحیح

بارگیری خودروهای باری استاندارد خاصی دارد و بر اساس وزن خودرو و ظرفیت آن مشخص می شود. خودروهای باری اجازه ندارند بیش از ظرفیت مجاز تعیین شده بارگیری انجام دهند، چرا که این کار علاوه بر داشتن جریمه، سلامت راننده و بار آن را به خطر می اندازد.

با این حال رانندگانی هم هستند که به صورت غیر مجاز بارگیری کرده و خساراتی را به صاحب بار و خودرو وارد می کنند. رانندگان باید در هنگام بارگیری، وسایل را با چینش درست کنار هم قرار دهند تا احتمال برخورد و آسیب آن ها به هنگام حرکت به حداقل برسد.

3. توزیع وزن بار

از نکات ایمنی خودروهای باری توزیع مناسب وزن بار است. چینش بار باید به گونه ای باشد که وزن بار در کف خودرو تقسیم شود. در صورتی که تمام یا بخشی از بار در یک سمت خودرو قرار بگیرد، عدم تعادل ایجاد کرده و احتمال واژگونی خودرو در طول وجود خواهد داشت.

همچنین رانندگان خودروهای سنگین که در حال حمل بار هستند نباید در پیچ ها سرعت بالایی داشته باشند. همچنین رانندگان باید در سرپایینی و سربالایی جاده ها با سرعت مجاز حرکت کنند. توزیع وزن بار در کف کامیون های باری سبب کنترل بهتر راننده در مسافت های طولانی خواهد شد.

4. ترتیب بارگیری

اگر قصد بارگیری بارهای سنگین و سبک را دارید، ابتدا کالاهای سنگین را در خودرو بچینید. این کار علاوه بر تقسیم شدن وزن کالا سنگین در ماشین باربری، از تحت فشار قرار گرفتن بارهای سبک نیز جلوگیری می کند. همچنین رانندگان کنترل بهتری بر خودرو خواهند داشت.

5. توقف در زمان خواب آلودگی

توقف در زمان خواب آلودگی و افزایش ایمنی خودروهای باری

یکی از مهمترین دلایل تصادف های جاده ای، خواب آلودگی رانندگان عنوان شده است. همه راننده های خودروهای باربری و سواری باید در زمان خواب آلودگی توقف کنند و پس از کمی استراحت به مسیر خود ادامه دهند. خودروهای باربری که دائما در حال پیمودن مسافت های طولانی هستند، باید برای این مسئله اهمیت بیشتری قائل شوند.

مسافت های طولانی به ویژه مسیرهایی که بیابانی است، باعث خستگی چشم ها شده و ممکن است در یک لحظه کوتاه حادثه رخ دهد. اگر خسته شدید تا زمان رسیدن به نقطه امن از فرد همراه تان بخواهید که با شما حرف بزند تا دچار خواب آلودگی نشوید. یا اینکه از نوشیدنی هایی مانند قهوه کمک بگیرید و هوشیاری تان را تا رسیدن به مکان ایمن حفظ کنید.

6. استفاده از عینک طبی

بعضی از رانندگان که چشم های ضعیفی دارند از زدن عینک خودداری می کنند. این کار به خصوص برای رانندگی یک ریسک بوده و تهدیدی برای ایمنی خودروهای باری محسوب می شود. راننده به خصوص راننده کامیون و ماشین های سنگین باید دید کافی تا 20 متر داشته باشد. افرادی که برای رانندگی در شب مشکل دید دارند هم، باید از عینک مخصوص دید شب استفاده کنند.

7. بستن کمربند ایمنی

بستن کمربند ایمنی و افزایش ایمنی خودروهای باری

در بسیاری از تصادفات جاده ای بستن کمربند ایمنی تنها دلیل نجات جان افراد بوده است. در سال های گذشته بستن کمربند یک شعار تلقی می شد، اما خوشبختانه امروزه رانندگان برای این نکته ایمنی مهم ارزش زیادی قائل هستند و برای حفظ جان خود از کمربند ایمنی غافل نمی شوند.

8. رانندگی با سرعت مطمئن

ایمنی خودروهای باری به سرعت آن ها نیز بستگی دارد. ماشین های باربری در جاده های مختلف دارای استانداردی از سرعت مجاز هستند. تجاوز از سرعت مجاز به ویژه در هنگام حمل بار برای این ماشین ها خطر بسیار زیادی به همراه دارد. کامیون های باربری که اجازه تردد در شهر را دارند، نباید بیشتر از 30 کیلومتر بر ساعت برانند.

علاوه بر آن در جاده های کشور تابلوهایی برای رانندگان ماشین سنگین قرار داده شده و هشدارهای لازم یادآوری می شود. رانندگان خودروهای باربری باید توجه کافی به این تابلوها داشته باشند.

9. توقف در مواقع ضروری

در جابجایی بار اگر به شرایط بحرانی برخوردید، حتما در مکانی امن توقف کنید. برای مثال در زمان بارش برف که راهبندان ایجاد می شود ادامه حرکت خطرناک است. یا اینکه اگر احساس کردید بارهای خودرو در شرایط غیرعادی قرار گرفته و یا چینش آن ها به هم خورده، سریعا توقف کنید و پس از بررسی شرایط، مجددا حرکت را آغاز کنید. به صورت کلی حمل بار با خودروهای سنگین مسئولیت زیادی دارد و رانندگان باید بیشترین احتیاط را در طول مسیر داشته باشند.

10. بررسی شرایط جوی

از نکات ایمنی خودروهای باری پیش از حرکت، بررسی شرایط جوی مسیر پیش رو است. معمولا خودروهای باری مسافت های بین شهری را می پیمایند. این مسافت های طولانی ممکن است دارای شرایط جوی مختلفی باشند. بنابراین لازم است رانندگان ابتدا از وضعیت آگاه شده و سپس اقدامات لازم برای قرارگیری در شرایط آب و هوایی مختلف را انجام دهند. به طور مثال، در شرایطی که هوا بارانی یا برفی است، حداقل سرعت مطمئنه در جاده رعایت شود.

11. استفاده از برنامه های مسیر یابی

داشتن جی پی اس برای کامیون داران ضروری است. از آنجایی که رانندگان ماشین های باری به شهرهای مختلف سفر می کنند و از مسیرهای بین شهری میگذرند، اطلاع از مکان هایی مانند پمپ بنزین و یا ایستگاه ماشین باری اهمیت دارد. این برنامه به رانندگان نشان می دهد که از چه مسیرهایی اجازه تردد دارند و چه جاده هایی برای عبور آن ها ممنوع است.

امروزه اپلیکیشن های متعددی برای تلفن های همراه هوشمند طراحی شده است که اطلاعات بیشتری از مسیر در اختیار رانندگان قرار می دهد. کار کردن با این برنامه ها را یاد بگیرید و از آن ها در رانندگی استفاده کنید.

12. عجله نکنید

عجله کردن در طول مسیر به ویژه برای ماشین های سنگین حمل بار، بزرگترین اشتباه است، چرا که هم راننده و بار ماشین را تهدید می کنند و هم سایر رانندگان و عابران را. به این ترتیب با خونسردی کامل مسیر را در پیش بگیرید و دقت کافی به خرج دهید تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

13. ایمنی اولویت شماست

به یاد داشته باشید که در رانندگی هیچ چیز مهم تر از ایمن ماندن شما و خودرو نیست. پس به خوبی حواستان را جمع کنید و با نهایت تمرکز و آرامش ماموریت تان را به پایان برسانید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما