آموزش بستن زنجیر چرخ به همراه نکات کلیدی

یکی از کارهایی که هر راننده ای باید بر آن تسلط کافی داشته باشد بستن زنجیر چرخ است. بستن زنجیر چرخ برای آماده سازی کامیون در فصل زمستان بسیار ضروری بوده و در صورتی که آموزش های لازم را نسبت به بستن آن نداشته باشید ممکن است دچار مشکل شوید. به همین جهت قصد داریم در این مقاله به معرفی انواع مدل های زنجیر چرخ و آموزش بستن آن را بپردازیم تا بدین صورت بتوانید نسبت به آماده سازی کامیون در فصل زمستان آمادگی لازم را داشته باشید.

زنجیر چرخ چیست؟

زنجیر چرخ کامیون

یکی از ابزار های اساسی ماشین در فصل سرد سال زنجیر چرخ است که در شرایط آب و هوای یخبندان و برفی اهمیت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که جاده ها در فصل زمستان یخبندان می شود رانندگی فرایند بسیار بسیار خطرناکی محسوب می شود. بستن زنجیر چرخ یکی از اقدامات هوشمندانه و ضروری است که سبب بالا رفتن اصطحکاک بین جاده و لاستیک ماشین می شود و لغزش ماشین را به حداقل رسانده و امنیت رانندگی را در مسیر های یخبندان بالا می برد.

با این حال می توانید از لاستیک های میخ دار (یخ شکن) نیز برای مواجه شدن با جاده های یخ زده استفاده کنید اما لازم است بدانید از نظر هزینه ای کمی گران است و به هزینه هایتان می افزاید. از طرفی تعویض چنین لاستیک هایی در برف و یخبندان سخت تر از بستن زنجیر چرخ خواهد بود.

انواع زنجیر چرخ

امروزه زنجیرچرخ ها دارای اشکال مختلفی هستند که شما می توانید با توجه به بودجه، ابعاد لاستیک و نوع محور خودرویتان بهترین آن را برای کامیون خود انتخاب کنید. برخی از مدل های زنجیر چرخ عبارتنداز:

  1. زنجیر چرخ تکی: این نوع زنجیر چرخ ها از دو زنجیر به صورت موازی در طول و زنجیرهای کوتاه در عرض آن تشکیل می شود که دور تا دور لاستیک به صورت موازی وصل شده اند. جنس این زنجیرها از آهن ساخته شده است تا در شرایط زمستانی موثر واقع شود.
  2. زنجیر چرخ زوجی: ساختار کلی این نوع زنجیرها مشابه به نوع تکی آن است اما با این تفاوت که در این نوع، از سه زنجیر در طول و دو سری رشته های عرضی ضربدری برای اتصال به زنجیرهای طولی استفاده می شود. جنس این زنجیر چرخ نیز مانند زنجیر چرخ های تکی از آهن است.
  3. زنجیر چرخ ابریشمی: زنجیر چرخ های ابریشمی از پارچه تشکیل شده اند و برای طی کردن مسافت های کوتاه کاربرد دارند؛ جنس پارچه تولید شده آن به گونه ای است تا اصطحکاک کمتری با جاده ایجاد کند و به افزایش کنترل وسیله نقلیه شما کمک کند.
  4. زنجیر چرخ نانو پلیمری: نسل جدید زنجیر چرخ ها، زنجیر چرخ های پلیمری هستند که بیشتر در کشور های سردسیر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این زنجیر چرخ ها سلامت گلگیر و جلوبندی ماشین را تضمین کرده و به حفظ آج های لاستیکتان کمک می کند تا بدین صورت سبب افزایش عمر لاستیک ماشین شود.
  5. زنجیر چرخ تسمه ای: زنجیر چرخ های تسمه ای به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ ماشین را احاطه می کنند. این زنجیر ها نسبت به زنجیرهای پلیمری بازدهی و محبوبیت کمتری دارند.

نکات مهم در خرید زنجیر چرخ

زنجیر چرخ کامیون

اگر تاکنون نسبت به خرید زنجیر چرخ ماشینتان اقدام نکرده اید در این قسمت مقاله قصد داریم به معرفی نکات لازم به هنگام خرید آن بپردازیم تا بدین صورت بتوانید خرید خوبی داشته باشید. برخی از نکاتی که باید به هنگام خرید زنجیر چرخ رعایت کنید شامل موارد زیر می شود:

  1. تمامی بست ها و اتصالات آن را چک کنید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
  2. برخی از زنجیر چرخ ها دارای آچار مخصوص هستند. لازم است آن را از فروشنده درخواست کنید تا به شما بدهد.
  3. در انتخاب زنجیر چرخ به نوع لاستیک ماشینتان دقت کنید. (در بروشور زنجیر چرخ ها لیستی از لاستیک هایی که پشتیبانی می کند آمده است.)
  4. در انتخاب زنجیر چرخ عوامل زیادی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که تجربه کافی ندارید می توانید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از خدمات مشاوره آن ها استفاده کنید.
  5. اگر قصد تعویض لاستیک کامیونتان را در آینده ای نه چندان دور دارید بهتر است قبل از خرید زنجیر چرخ این کار را انجام دهید.

راهنمای کامل و جامع بستن زنجیر چرخ

در این قسمت مقاله قصد داریم مراحل بستن زنجیر چرخ را به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم تا بتوانید در روزهای برفی و یخبندان نسبت به اتصال آن به لاستیک ماشینتان اقدام کنید. اما لازم است قبل از دست به کار شدن دفترچه راهنما و نحوه استفاده از زنجیر چرختان را مطالعه کنید زیرا جزئیات نصب کردن آن می تواند برای مدل های مختلف متفاوت باشد. برای نصب زنجیر چرخ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پیچ و تاب زنجیر را باز کنید و به خوبی بررسی کنید تا زنجیر چرخ در بهترین حالت خود قرار گرفته باشد.
  2. جهت صاف زنجیر چرخ باید به سمت لاستیک و طرف خار دار آن باید به سمت زمین باشد.
  3. فرمان خودرو را در جهت مخالف ماشین قرار دهید؛ به عبارتی اگر قصد دارید برای لاستیک سمت راست ماشینتان زنجیر چرخ ببندید لازم است فرمان ماشین را در جهت خلاف، یعنی سمت چپ بچرخانید.
  4. خودرو را هدایت کنید تا دقیقا وسط زنجیر چرخ قرار بگیرد.
  5. حلقه فلزی در انتهای دو طرف زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر متصل کنید.
  6. در انتهای زنجیر یک گیره بسیار محکم و خمیده قرار گرفته است؛ که باید آن را به حلقه ای که در سر دیگر زنجیر قرار دارد برسانید تا به عنوان یک بست نگهدارنده برایتان عمل کند.
  7. با کمک آچار مخصوص، بست های چرخشی روی زنجیر را بچرخانید تا زمانی که زنجیر روی لاستیک ثابت شود. زمانی که می خواهید زنجیر را از لاستیک جدا کنید حتما بست ها را باز کنید تا به حالت قبل خود بازگردد.
  8. پس از اتمام کار کمی ماشین را به جلو برانید و مجدد تمامی زنجیر ها را چک کنید تا از ثبات وضعیتشان اطمینان حاصل کنید.

مزایای استفاده از بستن زنجیر چرخ

بستن زنجیر چرخ

استفاده از زنجیر چرخ علاوه بر حفظ تعادل ماشین در یخبندان جاده ها مزایای بی شمار دیگری نیز دارد که در ادامه قصد داریم برایتان توضیح دهیم تا شما نیز با ویژگی های بی شمار این محصول کاربردی آشنا شوید:

  1. افزایش چسبندگی و ثبات: استفاده از زنجیر چرخ باعث بالا رفتن ثبات ماشین در آب و هوای سرد و یخبندان می شود. با نصب زنجیر چرخ بر روی لاستیک های ماشین چسبندگی بین چرخ و جاده افزایش می یابد و خطر لغزش ماشین کاهش می یابد.
  2. نصب آسان: استفاده از زنجیر چرخ ها کار پیچیده ای نیست و خیلی ساده می توانید خودتان نسبت به نصب آن بر روی لاستیک ماشینتان اقدام کنید.
  3. افزایش دسترسی: استفاده از زنجیر چرخ در شرایط برفی و یا یخ زده به شما کمک می کند تا به هر مکان و یا نقطه ای دلتان می خواهد برسید. (این جمله بدین معنا نیست که هر کجا دلتان خواست بروید از آنجایی که آب و هوا تعادل ندارد بهتر است از رفتن به کوهستان ها و یا مناطقی که خطر دارد بپرهیزید.)
  4. قابلیت استفاده مجدد: زنجیر چرخ ها یکبار مصرف نیستند و شما می توانید با نگهداری درست تا چندین سال از آن استفاده کنید.
  5. افزایش ایمنی بار: در صورتی که راننده حمل بار هستید برای اسباب کشی در زمستان و یا باربری بین شهری لازم است از زنجیر چرخ استفاده کنید تا سلامت بارتان حفظ شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی انواع زنجیر چرخ، نحوه بستن زنجیر چرخ خودرو و کامیون را به شما آموزش دادیم؛ امیدواریم از این مطلب اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. اما مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید نحوه صحیح بستن آن است؛ لازم است به هنگام بستن زنجیر چرخ با تمرکز و دقت بالایی این کار را انجام دهید تا خدایی نکرده دچار چالش نشوید. ضمن اینکه استفاده نادرست از زنجیر چرخ می تواند سبب کاهش عمر و کارایی آن شود.

سوالات متداول

اگر در روزهای برفی زنجیر چرخ نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟

ضمن به خطر افتادن جان خود، مسافرین و یا بارتان، در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه این موضوع شود شما را جریمه خواهد کرد.

چگونه می توان به درستی نسبت به بستن زنجیر چرخ اقدام کرد؟

برای بستن زنجیر چرخ کامیون ابتدا زنجیر را از بسته بندی خارج کنید و سپس آن را زیر لاستیک ماشینتان قرار دهید. حال زنجیر را به صورت محکم ببندید و قفل کنید تا از لغزش ماشینتان در جاده جلوگیری کند.

چه مواردی سبب نیاز به بستن زنجیر چرخ می شود؟

زمانی که کامیون در مناطق کوهستانی و شرایط برفی و یخبندان است؛ استفاده از زنجیر چرخ سبب کاهش لغزش ماشین می شود. در چنین مکان هایی بستن زنجیر چرخ ثبات بیشتری را به ماشینتان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما