راهنمای تمدید کارت هوشمند رانندگان + هزینه تمدید در سال 1403

کارت هوشمند رانندگان یک کارت هوشمند الکترونیکی است، که اطلاعات شخصی و فعالیت راننده در آن درج شده است و شباهت زیادی به کارت‌های ملی الکترونیکی دارد. داشتن این کارت برای تمام رانندگان ناوگان باری ضروری است تا حدی که اخذ صورت وضعیت و بارنامه صرفا، با داشتن این کارت میسر است و اخذ آن نیز نیازمند شرکت در آزمون کارت هوشمند رانندگان در دو مرحله تئوری و عملی است. اما این کارت تا زمان معینی اعتبار دارد و با توجه به شرایط سخت اخذ آن، اگر به موقع اقدام به تمدید کارت هوشمند رانندگان نکنید کارت باطل می شود و باید تمام مراحل را از ابتدا طی کنید.

از تاریخ پایان اعتبار کارت هوشمند رانندگان، تا یک سال مهلت دارید تا کارت هوشمند خود را تمدید و مجددا استعلام کنید. اما اگر در این مدت اقدامی از طرف شما صورت نگیرد کارت هوشمند شما باطل می شود و امکان تمدید نخواهید داشت. در این صورت، باید دوباره اقدام به استعلام و ثبت نام برای دریافت کارت هوشمند کنید و همه مراحل را دوباره طی کنید.

با این اوصاف اگر از تاریخ پایان اعتبار کارت هوشمند خود اطلاع ندارید بهتر است در اولین فرصت نسب به استعلام کارت هوشمند رانندگان اقدام کنید و از تاریخ پایان اعتبار آن مطلع شوید.

تمدید کارت هوشمند رانندگان

برای تمدید کارت هوشمند رانندگان می‌توانید از یک ماه قبل از پایان اعتبار کارت اقدام کنید. از این رو اگر کمتر از یک سال است که اعتبار کارتتان تمام شده است یا یک ماه به پایان اعتبار آن باقی مانده است می توانید اقدام به تمدید کارت خود کنید. برای تمدید کارت هوشمند رانندگان، می توانید از دو طریق اقدام کنید.

  1. مراجعه حضوری: در مراجعه حضوری، افراد باید، به مراکز مورد نظر راهداری مراجعه و با ارائه مدارک لازم، نسبت به تمدید کارت خود، اقدام کنند.
  2. مراجعه غیر حضوری یا آنلاین: در مراجعه غیر حضوری یا آنلاین نیز می توانید به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه کنید. در ادامه این مطلب نیز قصد داریم مراحل تمدید کارت هوشمند رانندگان به صورت آنلاین را توضیح دهیم.

تمدید کارت هوشمند رانندگان به صورت آنلاین

برای تمدید کارت هوشمند رانندگان باید شرایط و مدارک مورد نیاز را داشته باشید. مدارک و شرایط لازم برای تمدید کارت هوشمند راننده به شرح زیر است:

  1. کمتر از یک ماه به تاریخ پایان اعتبار کارت هوشمند ، مانده باشد.
  2. داشتن حد نصاب کارکرد (در این بخش مجموع مسافت و تعداد بارنامه، صورت وضعیت و CMR در نظر گرفته می شود.)
  3. بیمه معتبر
  4. کارت سلامت رانندگان معتبر
  5. رسید آزمایش عدم اعتیاد که حداکثر در یک ماه اخیر گرفته شده
  6. گواهینامه رانندگی معتبر
  7. سن کمتر از 69 سال

مرحله اول: ورود به سامانه

تمدید کارت هوشمند رانندگان

اکنون اگر شرایط فوق را داشتید برای تمدید به صورت آنلاین ابتدا، باید وارد سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شوید. سپس گزینه تمدید غیر حضوری رانندگان را انتخاب کنید.

مرحله دوم: جستجو پرونده

تمدید کارت هوشمند رانندگان

در این مرحله کد ملی و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه جستجو را بزنید. با این کار اقدام به جستجوی پرونده راننده با کد ملی کرده اید.

مرحله سوم: بررسی شرایط

  • درصورت درستی کد ملی و کد امنیتی ، مشخصات راننده نمایش داده می شود.
  • درصورت وجود هرگونه مغایرت می توانید با مراجعه به مراکز “صدور،تمدید، و لغو برگ فعالیت” اطلاعات را اصلاح نمایید.
  • حتما شماره موبایل را بررسی نمایید. چرا که پیامک ها به این شماره ارسال می گردد.
  • همچنین در این قسمت شرایط اولیه تمدید که در بخش قبل ذکر شد مورد بررسی قرار می گیرد و درصورت برقراری شرایط، پیام سبز رنگ ” شرایط اولیه تمدید برقرار است. برای بررسی وضعیت بیمه، روی دکمه ” استعلام بیمه ” کلیک نمایید. ” نمایش داده می شود.
  • اکنون باید روی دکمه استعلام بیمه کلیک کنید.
  • درصورت برقرار نبودن شرایط فوق پیام قرمز رنگی مبنی بر برقرار نبودن شرایط نشان داده خواهد شد.

مرحله چهارم: استعلام بیمه

در این قسمت، بیمه ثبت شده در بانک کارت هوشمند نمایش داده می شود(که قبلا منطبق با مدارک ارائه شده توسط راننده ثبت گردیده) و هم نتیجه استعلام از سازمان تامین اجتماعی و بیمه روستایی

  • اگر بیمه روستایی باشد، باید تاریخ بیمه ، معتبر و از تاریخ روز بزرگتر باشد.
  • اگر بیمه تامین اجتماعی باشد، نباید ” فاقد رابطه فعال ” باشد.
  • اگر بیمه ایثارگران و … باشد، امکان تمدید غیرحضوری وجود ندارد.
    درصورت برقراری شرایط بیمه ، باید گواهی عدم اعتیاد را ارسال نمایید.

مرحله پنجم: ثبت گواهی عدم اعتیاد

در این قسمت باید اسکن گواهی عدم اعتیاد را وارد کنید برای این کار دکمه بارگذاری فایل را بزنید و پس از بارگذاری فایل اسکن گواهی عدم اعتیاد دکمه سبز رنگ ثبت را بزنید. ( درصورت استفاده از موبایل می توانید از گواهی عدم اعتیاد عکس گرفته و به همین روش عکس را آپلود کنید.)

توجه داشته باشید که عکس ارسالی واضح و با فرمت JPG باشد . در این مرحله عکس ها کنترل می شود و درصورت نامعتبر بودن، کارت هوشمند راننده غیرفعال می گردد و در صورت معتر بودن وارد مرحله پرداخت اینترنتی بهای تمدید می شوید.

مرحله ششم: پرداخت اینترنتی تعرفه

با زدن دکمه پرداخت، به صفحه پرداخت اینترنتی منتقل می شوید. اکنون پس از پرداخت تعرفه، کارت تمدید، و پیامک آن برای راننده ارسال می گردد و صفحه رسید تمدید نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که تا زمانی که مبلغ تعرفه پرداخت نشود ، کارت تمدید نمی گردد. مبلغ تعرفه تمدید نیز به شرح ذيل است:

  1. رانندگان روستایی: 5000 تومان
  2. سایر رانندگان: 10,000 تومان

لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات دقیق تر و اطلاع از تعرفه به روز تمدید کارت هوشمند راننده می توانید به صفحه راهنمای تمدید غیر حضوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه کنید.

هزینه کلی تمدید کارت هوشمند راننده

  1. هزینه تمدید کارت سلامت:‌ حدودا 200 هزار تومان
  2. هزینه آزمایش عدم اعتیاد: حدودا 50 هزار تومان
  3. هزینه‌ تمدید کارت هوشمند: بین 5000 تا 10000 هزار تومان

حد نصاب کارکرد برای تمدید کارت هوشمند رانندگان

رانندگان باری یا مسافربری، برای تمدید کارت هوشمند خود باید حد نصاب یا حداقل کارکرد قابل قبول را کسب کنند:

حد نصاب کارکرد ناوگان باری

  • رانندگان باری: حداقل 24 فقره بارنامه و پیمودن حداقل 10000 کیلومتر مسافت
  • رانندگان ترانزیت: 6 فقره راهنامه یا CMR
  • برای رانندگان فعال در مسیر‌های کوتاه،‌ داشتن حداقل 60 فقره بارنامه (بدون نیاز به طی حداقل مسافت) الزامی است.

حد نصاب کارکرد ناوگان مسافربری

رانندگان ناوگان مسافربری برای تمدید کارت هوشمند خود، نیازمند کسب حدنصاب کارکرد (در طول یک سال) به شرح زیر هستند:

  • رانندگان اتوبوس: حداقل 60 فقره صورت وضعیت مسافری (30 فقره رفت و 30 فقره برگشت) یا پیمایش حداقل 30000 کیلومتر طی 24 فقره (12 فقره رفت و 12 فقره برگشت)
  • رانندگان مینی بوس: حداقل 60 فقره صورت وضعیت مسافری (30 فقره رفت و 30 فقره برگشت) یا پیمایش حداقل 6000 کیلومتر طی 24 فقره (12 فقره رفت و 12 فقره برگشت)
  • رانندگان سواری کرایه: حداقل 150 فقره صورت وضعیت مسافری (75 فقره رفت و 75 فقره برگشت) یا پیمایش حداقل 20000 کیلومتر طی 80 فقره (40 فقره رفت و 40 فقره برگشت)
  • رانندگان روستایی: برای رانندگان فعال در سیستم حمل و نقل فرودگاهی یا روستایی، با بررسی و تایید اداره کل استان، صورت وضعیت یکسره نیز مورد قبول است.

چنانچه رانندگان نتوانند حد نصاب کارکرد را کسب نمایید، با تایید اداره کل استان تا یکبار تمدید بلامانع است. در پایان توجه داشته باشید که برای اطلاع از به روز ترین اطلاعات در خصوص حد نصاب کارکرد برای تمدید کارت هوشمند نیاز است اقدام به استعلام حد نصاب کارکرد خود کنید که در زیر نحوه استعلام حد نصاب کارکرد نیز بیان شده است.

نحوه استعلام آنلاین حد نصاب کارکرد (پیمایش ناوگان)

برای استعلام آنلاین حد نصاب کارکرد، مجددا وارد سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شوید. سپس گزینه استعلام پیمایش ناوگان را انتخاب کنید.

استعلام آنلاین حد نصاب کارکرد

اکنون در این صفحه شماره كارت، VIN، شماره پلاک، سريال پلاک، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کنید و برای استعلام حد نصاب کارکرد گزینه جستجو را بزنید.

استعلام آنلاین حد نصاب کارکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما