تاریخچه تکامل فناوری حمل و نقل: از کالسکه ها تا هایپرلوپ

فناوری حمل و نقل در حال تجربه یک تکامل بزرگ است. فناوری های جدید کارایی روش های حمل و نقل موجود را بهبود می بخشند و حتی در برخی موارد این اختراعات جدید قصد دارند نحوه حرکت ما را کاملاً تغییر دهند.

احتمالاً تا به حال از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هایتان در مورد جابجایی با کالسکه یا درشکه در زمان قدیم شنیده اید. امروزه فناوری های جدید امکان حمل و نقل سریع تر را فراهم کرده است. از خودرو های خودران و قطار های تندرو گرفته تا فناوری جدید هایپرلوپ که می تواند با سرعتی بالغ بر 1220 کیلومتر بر ساعت حرکت کند، همگی از فناوری های جدید هستند.

فناوری های جدید در تکامل حمل و نقل

همانطور که گفتیم امروزه فناوری های جدید، صنعت حمل و نقل را درگرگون کرده و جابجایی آسان شده است. این فناوری ها تاثیرات زیادی در بهبود حمل و نقل می گذارد. یکی از این تاثیرات نقش صنعت حمل و نقل در آب و هوا است به طوری که فناوری می تواند از آلودگی بیشتر جلوگیری کند. در این پست می خواهیم پنج فناوری جدید که آخرین تکامل های صنعت حمل و نقل هستند را با هم بررسی کنیم.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا فرض می کند که همه افراد و اقلام را می توان از طریق شبکه های اینترنت به هم متصل کرد. این شبکه های متصل گسترده، به طور بالقوه می توانند بر بسیاری از جنبه های حمل و نقل روزانه ما تأثیر بگذارند.

  • برنامه ریزی مسیر: حسگر های موجود در وسیله نقلیه با سرویس GPS ارتباط برقرار می کنند تا بهترین مسیر را تعیین کنند. سپس مسیر صحیح روی یک مانیتور، نمایش داده می شود که به طور فیزیکی راننده را در طول مسیر هدایت می کند.
  • پیشگیری از تصادف: سنسور های شبکه به رانندگان از موقعیت سایر وسایل نقلیه در جاده هشدار می دهند و از برخوردهای احتمالی جلوگیری می کنند. خودرو های تکامل یافته حتی می تواند راننده را نادیده بگیرد و با فناوری هوشمند از تصادف جلوگیری کنند. این خود یک انقلاب در صنعت حمل و نقل است.
  • ایمنی: در این سیستم حسگر هایی داخل کمربند ایمنی خودرو وجود دارند که می توانند حالت های فیزیولوژیکی راننده را ارزیابی و مشخص کنند که راننده خسته یا مست است. اگر راننده در هر یک از تست های انجام شده توسط سنسور ها رد شود، وسیله نقلیه غیرفعال می شود و راننده تا زمان بهبود وضعیت نمی تواند از آن استفاده کند.

فناوری خودرو های خودران

خودرو های خودران

ظهور اتومبیل های خودران مانند اتومبیل گوگل و تسلا یک تکامل جالب دیگر در میان فناوری های حمل و نقل است. ایده خودرو های الکتریکی در حمل و نقل سال های زیادی است که به حقیقت پیوسته اما ایده خودرو های خودران در سال های اخیر یک رویا برای انسان ها بود که در نهایت به واقعیت تبدیل شده است. هم اکنون چندین کشور در سراسر جهان قوانینی را برای تنظیم این فناوری و تشویق به توسعه آن آغاز کرده اند.

با این حال، پذیرش ایمنی این وسایل نقلیه خودران برای همه آسان نبوده و نگرانی هایی نیز در مورد آن ها وجود دارد. علاوه بر این، یک سری تصادفات خودرو های خودران در تابستان 2016 بحث در مورد ایمنی این وسایل نقلیه را افزایش داد.

با ادامه تحقیق و توسعه و تکامل بیشتر، احتمالاً فناوری خودرو های هوشمند جایگزین ایمن تری برای حمل و نقل خواهد شد. این خودرو ها از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز به صرفه تر خواهند بود. حذف کنترل انسان از وسیله نقلیه به خودرو ها کمک می کند تا به مصرف سوخت بهینه شده خود برسند. این امر منجر به مصرف کمتر بنزین و کاهش هزینه نگهداری خودرو می شود.

مواد سبک وزن خودرو برای تکامل فناوری حمل و نقل

امروزه خودرو سازان برای تولید خودرو هایی با عملکرد بالا و کارایی عالی تحت فشار زیادی هستند. مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن خودرو تا 10 درصد می تواند مصرف سوخت خودرو را بهبود بخشد. دانشمندان حوزه حمل و نقل تخمین می زنند که اگر فقط 25 درصد خودرو ها از مواد سبک تر برای ساخت استفاده کنند، کشور بزرگی مانند ایالات متحده تا سال 2030 هر سال 5 میلیارد گالن کمتر سوخت مصرف می کند.

در حال حاضر تمرکز اصلی تحقیقات بر روی مواد سبک وزن و دور شدن از چدن و فولاد است. نامزد های اصلی جایگزینی این فلزات در آینده نزدیک، آلیاژ های منیزیم-آلومینیوم و فیبر کربن هستند. البته هنوز سوالاتی در مورد اینکه آیا این مواد می توانند در برابر تصادفات بزرگراهی مقاومت کنند و اینکه آیا تولید کنندگان می توانند مواد سبک وزن را با هزینه کافی برای خودروسازان تولید کنند، وجود دارد.

خدمات سواری بر حسب تقاضا

در چند سال اخیر تاکسی های اینترنتی مانند Uber و نسخه های ایرانی آن مانند اسنپ و تپسی به طور چشمگیری به اصلی ترین روش حمل و نقل مردم در شهر های بزرگ تبدیل شده اند. با یک نرم افزار، مسافران می توانند هر زمان که بخواهند وسیله نقلیه ای را برای مبدا و مقصد خود پیدا کنند. این خدمات بر اساس فناوری است و سود شرکت های تاکسیرانی و آژانس های کوچک را به شدت کاهش داده و باعث تکامل بزرگی در صنعت حمل و نقل شهری شده است.

این نوع خدمات حمل و نقل بر اساس تقاضای مسافران انجام می شود. در انتهای سفر نیز نظر سنجی های حقوقی و اخلاقی جدی وجود دارد که باعث نظارت دولت ها بر کارکرد این تاکسی های اینترنتی می شود. نگرانی اصلی این روش این است که رانندگان به عنوان افراد قراردادی و نه کارمند در نظر گرفته می شوند و از مزایای کمی برخوردارند. اما از سوی دیگر، این نظر سنجی ها موجب ایمن تر شدن سفر و خیابان ها می شود و مزایای بیشتری برای رانندگان خوب خواهد داشت.

هایپرلوپ

هایپرلوپ
Supersonik train move over modern city. Towers and skyscrapers on background.

بلند پروازانه ترین تکامل فناوری که می تواند صنعت حمل را درگیر کند Hyperloop است. فناروی به معنای یک لوله پنوماتیک است که از یک سری موتور های القایی خطی و کمپرسور ها برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه با سرعت های فوق العاده سریع استفاده می کند.

اولین هایپرلوپ آزمایشی مسیر میان لس آنجلس و سانفرانسیسکو را به هم متصل می کند و به مسافران این امکان را می دهد که مسافت 570 کیلومتری را در کمتر از نیم ساعت سفر کنند. البته زمان نشان خواهد داد که آیا فناوری هایپرلوپ آینده سفر های طولانی مدت زمینی خواهد بود یا خیر. هایپرلوپ به عنوان یک فناوری نو ظهور، هزینه اولیه نجومی دارد و هزینه خط اول آن بیش از 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

در انتها:

در نهایت می توان گفت فناوری های جدید باعث تغییر اساسی در نگاه مردم به حمل و نقل شده است. تکامل روش های حمل و نقل می تواند تأثیر قابل توجهی در آینده نزدیک داشته باشد و این در حالی است که معرفی فناوری های کاملاً جدید، مانند Hyperloop، ممکن است انقلاب عظیمی را در حمل و نقل ایجاد کنند.

منبع: onlinemasters.ohio.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما