معاینه فنی خودرو چیست؟ معاینه فنی خودرو های سنگین چه مراحلی دارد؟

معاینه فنی یکی از الزاماتی است که باید به صورت دوره ای توسط رانندگان انجام شود، چرا که در صورت عدم بررسی دوره ای سلامت خودرو به خصوص خودرو های سنگین ممکن است شاهد حوادث ناگوار جاده ای باشیم. همانطور که آمار نیز نشان می دهد بیشنر تصادفات جاده ای در کشور به دلیل نقص فنی خودرو هاست. از این رو دریافت تاییدیه سلامت از مراکز معاینه فنی اکنون جزئی از قانون شده و امری الزامی است.

نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین نیز توسط اداره کل راهداری، اداره کل محیط زیست، استانداری و پلیس راه انجام می شود و عملکرد آن ها نیز توسط سامانه کنترل و نظارت بررسی می شود. بنابراین در این مقاله سعی داریم تا ابتدا شما را با معاینه فنی، مراحل، معیار ها، هزینه ها و زمان و سن معاینه فنی خودرو های سنگین آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

معاینه فنی خودروهای سنگین

معاینه فنی در واقع بررسی و تست سلامت خودرو و میزان تولید آلاینده‌ توسط خودرو است که در آن پارامتر های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. به طور مثال یکی از مهم ترین بخش هایی که در معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد سیستم ترمز است. بنابراین در صورتی که خودرو در ترمز جلو، عقب، ترمز دستی و … دارای ایراد باشد خودرو رد می شود و راننده باید حتما آن را تعمیر کند.

اما مواردی که در مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرند شامل: تست ترمز، لغزش جانبی، آلایندگی ها، تست های بصری، شیشه ها، وضعیت اتاق و لاستیک می باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم. همچنین خوب است بدانید خودروهای سنگین درون شهری تحت نظارت شهرداری مخصوص هر منطقه هستند و خودرو های سنگین برون شهری نیز تحت نظارت سازمان راهداری هستند.

سن معاینه فنی خودروهای سنگین و مدت اعتبار آن

معاینه فنی خودرو های سنگین

بر اساس قوانین، ماشین های سنگین که به تازگی تولید می شوند و سال ساخت آن ها زیر یک سال است نیازی به انجام معاینه فنی ندارند. اما ماشین سنگین هایی که بالای یک سال تا ده سال از زمان ساختشان می گذرد هر 6 ماه باید معاینه فنی انجام دهند و در نهایت ماشین سنگین هایی که بالای ده سال از زمان ساختشان می گذرد باید هر سه ماه معاینه فنی انجام دهند. در غیر این صورت بابت هر یک روز دیرکرد چیزی حدود 50 هزار تومان جریمه خواهید شد.

اما سوال اینجاست که چه خودرو هایی جزء ماشین های سنگین به حساب می آیند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خودرو هایی در دسته ماشین های سنگین قرار می گیرند که برای حمل بار یا مسافر مورد استفاده قرار می گیرند، مثل: اتوبوس ها، کامیون ها تریلی ها و به طور کلی تمام خودرو های حمل باری که ظرفیت آن ها بیش تر از 5.3 تن باشد.

چه مواردی در معاینه فنی خودرو های سنگین بررسی می شود؟

در بخش های قبل به این موضوع اشاره شد اما به طور کلی در معاینه فنی ماشین های سنگین موارد زیر مورد تست و بررسی قرار می گیرند:

  • کیفیت عاج لاستیک ها
  • چرخ ها
  • شیشه ها و آینه ها
  • چراغ ها
  • کمربند ایمنی
  • جعبه کمک های اولیه
  • اعتبار شارژ کپسول اطفاء حریق
  • باک
  • درب ها
  • سیستم ترمز خودرو
  • اگزوز
  • میزان آلایندگی
  • کیلومتر شمار
  • جلوبندی، کمک فنر ها و فرمان
  • لغزش جانبی
  • اتاق

معیار های قبولی در معاینه فنی برای خودرو های سنگین

معیار های قبولی در معاینه فنی خودرو های سنگین

استعلام معاینه فنی خودرو سنگین

نتایج تست معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین در سامانه سیمفا به مرکز داده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارسال می‌شود. از این رو اگر از تاریخ اتمام اعتبار معاینه فنی خودرو خود اطلاع ندارید می تواید از طریق سامانه سیمفا اقدام کنید. همچنین می توانید از طریق سامانه USSD و سامانه پیامکی نیز برای استعلام وضعیت معاینه فنی خود اقدام کنید که در ادامه به توضیح در خصوص هر دو می پردازیم.

همچنین لازم به ذکر است که امکان استعلام معاینه فنی خودرو تنها 24 ساعت بعد از ثبت نتیجه معاینه فنی در سامانه امکان پذیر است. حال اگر معاینه فنی شما ثبت نشدده باشد یا معاینه فنی انجام نداده باشید امکان عبورو مرور و ورود به تهران را ندارید.

استعلام معاینه فنی خودرو سنگین از طریق سامانه سیمفا

سامانه سیمفا

برای این کار ابتدا وارد سامانه سیمفا شوید و در بخش استعلام معاینه فنی در منو، و کد VIN، وضعیت معاینه فنی خود را استعلام کنید. برای این کار باید ابتدا در سامانه اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور ثبت نام کرده و وارد شوید. همچنین اگر می خواهید از طریق پلاک وضعیت معاینه فنی خودرو خود را استعلام بگیرید می توانید هنگام ورود به سایت روی استعلام در سمت راست کلیک کنید و گزینه گواهی معاینه فنی را انتخاب کنید.

حال اگر معاینه فنی شما در این سامانه ثبت شده باشد تاریخ اتمام اعتبار معاینه فنی به شما نمایش داده خواهد شد و به شما پیغام گواهی معاینه فنی معتبر است نمایش داده می شود. اما در صورتی که نتیجه تست معاینه فنی شما در این سامانه ثبت نشده باشد، پیام گواهی بر روری سامانه ثبت نشده است نمایش داده می شود.

استعلام معاینه فنی خودرو سنگین از طریق سامانه USSD

راه دیگری نیز برای استعلام معاینه فنی وجود دارد که در صوت عدم دسترسی به اینترنت می توانید به کمک این روش اقدام به استعلام اعتبار معاینه فنی کنید. برای این کار در صفحه تماس تلفن همراه خود #2008* را شماره گیری کنید.

استعلام معاینه فنی خودرو های سنگین از طریق سامانه پیامکی

در این روش نیاز است که در ابتدا در سرویس های این سامانه عضو شوید که برای این کار باید عدد 1 را به شماره 2008 ارسال کنید. اکنون با این کار می توانید به از طریق این سامانه از وضعیت معاینه فنی خود مطلع شوید.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی معاینه فنی خودرو

برای اخذ گواهی معاینه فنی خودروهای سنگین راننده پس از مراجعه به یکی از مراکز معاینه فنی خودرو های سنگین باید مراحل زیر را طی کند. در پست قبل لیستی از مراکز معاینه فنی خودرو های سنگین ارائه شد که می توانید برای مشاهده شماره تماس و آدرس به مقاله لینک شده مراجعه کنید. در ابتدا پلاک خودرو توسط دوبین خوانده و کنترل می شود. سپس اطلاعات خودرو ثبت می شود، حال پس از ارائه مدارک زیر وارد اولین فاز از معاینه فنی می شویم.

  1. اصل کارت خودرو یا سند آن
  2. فرم تشخیص عیوب ظاهری

اکنون پس از بررسی خودرو، نتیجه معاینه فنی و اطلاعات در سیستم ثبت می شود و پس از ثبت نام و پرداخت هزینه گواهی معاینه فنی صادر می شود.

تعرفه معاینه فنی خودروهای سنگین

تعرفه معاینه فنی خودرو های سنگین و سبک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما