نقش صنعت حمل و نقل در تغییرات آب و هوایی و محیطی

سوزاندن سوخت‌ های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل و دی اکسید کربن، یک گاز گلخانه‌ ای را در جو آزاد می‌کند. تجمع دی اکسید کربن (CO2) و دیگر گاز های گلخانه ای مانند متان (CH4)، اکسید نیتروژن (N2O) و هیدروفلوئورو کربن ها (HFCs) باعث گرم شدن جو زمین و در نتیجه تغییراتی در آب و هوا می شود که امروزه شاهد آن هستیم. نقش حمل و نقل در آب و هوا و انتشار گاز های گلخانه ای (GHG) بسیار پر نگ است. به طوری که حدود یک چهارم از کل انتشار گاز های گلخانه ای کشورهای در حال توسعه ناشی از حمل و نقل است. بنابراین سیستم حمل ونقل، سهم زیادی را در انتشار گاز های گلخانه ای دارد.

راه های کاهش تولید گاز های گلخانه ای در صنعت حمل و نقل

بین سال‌ های 1990 تا 2020، نقش حمل و نقل در آب و هوا و انتشار گاز های گلخانه‌ به صورت مطلق بیش از هر بخش دیگری افزایش یافته بود. به همین سبب بسیاری از کشور ها به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند. راه های بسیاری برای کاهش نقش حمل و نقل در تغییرات آب و هوایی و تولید گاز های گلخانه ای وجود دارد. در ادامه به بیان این راه ها می پردازیم.

1. تنظیم استاندارد هایی برای وسایل حمل و نقل

بسیاری از کشور ها با تنظیم قوانینی مشترک در خصوص مصرف سوخت برای خودرو ها، کامیون های سبک و سنگین و هواپیما ها توانسته اند تاثیر به سزایی در کاهش تولید گاز های گلخانه ای و کاهش مصرف سوخت های فسیلی داشته باشند. همچنین استاندارد هایی نیز برای تولید وسایل حمل نقل برای کاهش تولید دود و گاز های گلخانه ای در نظر گرفته شده است. به علاوه بخشی از این قوانین با جمع آوری وسایل نقلیه ای که از رده خارج شده است و باعث تولید دود می شود از سطح شهر توانسته است در مهار این موضوع اثر گذار باشد.

همچنین این قوانین افراد را ملزم به خریداری و استفاده از خودرو ها، کامیون‌ های سبک یا وسایل نقلیه مسافربری می کند که انتشار گاز های گلخانه‌ ای کمی دارند. به طور مثال در آمریکا سازمان EPA هر سال عملکرد انتشار گاز های گلخانه ای را ارزیابی می کند تا مشخص کند که کدام خودرو ها گاز های گلخانه ای کمتری منتشر می کنند.

2. استفاده از انرژی های پاک

استفاده از انرژی های پاک برای کاهش نقش حمل و نقل در آب و هوا

همچنین بسیاری از کشور های پیشرفته برای جلوگیری از تولید گاز های گلخانه ای اقدام به استفاده از خودرو های الکتریکی و وسایل نقلیه ای کرده اند که با سوخت های پاک کار می کنند. استفاده از انرژی‌ های پاک در صنعت حمل و نقل، یکی از بهترین راه‌ های کاهش آلاینده‌ ها و گاز های گلخانه ای است. به طور مثال استفاده از وسایل حمل نقلی که مصرف سوخت بهینه دارند و از انرژی برق، سوخت هیدروژنی و زیست سوخت ها استفاده می کنند یا حتی استفاده از خودرو های هیبریدی می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی ایفا کند.

جایگزین کردن انرژی های پاک به جای سوخت فسیلی نه تنها در کاهش آلاینده ها موثر است بلکه در ذخیره سوخت های تجدید ناپذیر نیز کمک کننده است، به خصوص برای کشور هایی که فاقد منابع سوخت فسیلی هستند و نیاز به استقلال در این زمینه دارند. بنابراین استفاده از انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی می تواند نقش صنعت حمل و نقل در اقتصاد کشورها را نیز پر رنگ تر کند.

3. افزایش استفاده از سوخت های تجدید پذیر

افزایش استفاده از سوخت های تجدید پذیر

سوخت های تجدیدپذیر از منابع تجدید پذیر به‌دست می‌آید که به‌ طور طبیعی دوباره جایگزین می‌ شوند. سوخت‌ های تجدید پذیر از گیاهان، محصولات زراعی و سایر زیست‌ توده‌ ها تولید می‌شوند و در مقایسه با سوزاندن سوخت‌ های فسیلی که جایگزین می‌شوند، می‌توانند انتشار گاز های گلخانه‌ ای را کاهش دهند. سوخت‌ های تجدید پذیر می‌توانند شامل سوخت‌ هایی باشند که از منابع انرژی تجدید پذیر، مانند: باد و انرژی خورشیدی تولید می شوند. سوخت‌ های تجدید پذیر به دلیل پایداری و تولید کم گاز های گلخانه ای محبوبیت زیادی بدست آورده‌ اند.

4. اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در مورد مصرف سوخت خودرو ها و فناوری های پیشرفته

از دیگر اقداماتی که در خصوص کاهش آلاینده ها از اواسط دهه 1970 توسط سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شده است، ملزم کردن خودرو سازان به استفاده از بر چسبی بر روی خودرو های جدید و کامیون های سبک که شامل اطلاعاتی در مورد مصرف سوخت خودرو ها و هزینه های سوخت است می باشد. برچسب‌ های روی خودرو های امروزی همچنین شامل رتبه‌ بندی گاز های گلخانه‌ ای و آلاینده‌ های تشکیل‌ دهنده دود می‌ شوند. EPA منابع آنلاینی مانند راهنمای خودرو سبز برای کمک به مصرف‌کنندگان در شناسایی وسایل نقلیه‌ ای که می‌توانند در صرفه‌ جویی سوخت های فسیلی کمک کنند و انتشار آلاینده‌ های مرتبط با حمل‌ و نقل را کاهش دهند، فراهم می‌کند.

سخن پایانی

نقش حمل و نقل در آب و هوا و تولید گاز های گلخانه ای همچنان زیاد است، راه های زیادی برای کاهش گاز های گلخانه ای برای این بخش وجود دارد. سوخت‌ های تجدید پذیر، فناوری‌ های جدید و بهبود یافته وسایل نقلیه، استراتژی‌ هایی برای کاهش مسافت وسایل نقلیه و بهره‌ برداری کارآمد تر از وسایل نقلیه، همگی رویکرد هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ و نقل هستند.

منبع: epa.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما