کامیون های خودران و بدون سرنشین؛ آینده صنعت باربری

امروزه حمل بار، بخش مهم و ضروری از صنعت حمل و نقل بوده که جابه‌جایی نیمی از کل کالا های کشور، از طریق آن انجام می گیرد. از این رو نقش مهمی در اقتصاد ملی داشته و بسیاری از شرکت های بزرگ حمل و نقل در دنیا، به دنبال بهبود شرایط حمل و جابه‌جایی هستند. در این میان، حمل و نقل هوشمند، راهی موثر برای کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی، کاهش تصادفات جاده ای و صرفه جویی در زمان می باشد. یکی از نمونه های موفق این نوع حمل و نقل، کامیون های خودران و بدون سرنشین هستند و مدیران شهری نیز، ملزم به پذیرش این راهکار و ایجاد زیر ساخت های لازم می باشند. از این رو در این مطلب، شما را با مفهوم کامیون خودران، مزایای استفاده از آن و بسیاری موارد دیگر آشنا می کنیم.

کامیون خودران و بدون سرنشین چیست؟

همانطور که گفته شد، کامیون خودران، نوعی فناوری موثر در صنعت حمل و نقل بین شهری بوده که با داشتن ایمنی بالا، بازدهی در این حرفه را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد. در کامیون خودران، انجام فعالیت رانندگی یا بخشی از آن، توسط هوش مصنوعی انجام شده که بدین ترتیب، از وظایف راننده در سطوح مختلف کاسته خواهد شد. هر چند، هنوز اقدامات زیادی برای تکمیل فناوری کامیون خودران لازم است تا بتواند در تمامی شرایط آب و هوایی در بزرگراه ها به خوبی عمل کند، با این حال دولت ها، در حال تغییر سیاست های عمومی برای پوشش رانندگی با هوش مصنوعی هستند.

از سوی دیگر، افزایش فروش کامیون خودران در سالیان اخیر، به نفع شرکت های حمل و نقل بوده و با این افزایش و جهش تولید، قیمت فناوری های مورد استفاده در این نوع کامیون ها نیز با کاهش شدیدی روبرو می شود. در نهایت، تحولی بزرگ در بازار تولید خودروی خودران ایجاد شده و منجر به ایمنی خودرو های باری و افزایش بهره وری آن ها نیز خواهد شد.

تاریخچه کامیون های خودران و بدون سرنشین

تاریخچه حمل و نقل با کامیون خودران، به سال 1925 برمی گردد که در آن زمان، شرکت رادیو هودینا نوعی کنترل رادیویی را به نمایش گذاشته که از طریق آن، کنترل یک خودرو را در خیابان های نیویورک بر عهده می گرفت. به گونه ای که با ارسال امواج رادیویی به مدار های قطع کننده، رفتار های حرکتی خودرو را کنترل می کرد.

در سال 1953 توسط یک آزمایشگاه، ماشین مینیاتوری تولید گردید که از طریق مدارهای الکتریکی هدایت می شد. پس از آن، در سال 2000 آمریکا اقدام به تامین مالی سه برنامه نظامی نمود که هدف از آن ها، ساخت خودرو هایی بود که قادر به حرکت در مسیرهای ناهموار و بدون جاده باشند.

این روند همچنان ادامه دار شد تا به امروز، که بسیاری از شرکت ها و کمپانی های معتبر و مشهور، به فکر طراحی و ساخت تریلی و کامیون خودران و بدون سرنشین افتاده اند.

عوامل مهم در تولید کامیون خودران و بدون سرنشین

کامیون خودران

 یکی از عوامل و دلایل مهم برای تولید کامیون خودران و بدون سرنشین و افزایش رشد و پیشرفت آن ها و به نوعی نگرانی صنعت حمل و نقل، مشکل پیدا کردن راننده با تجربه است. رانندگی کامیون، شغل سختی بوده و راننده مجبور به ساعت ها رانندگی در جاده است و باید با دوری از خانواده نیزکنار بیاید.

این شغل برای بسیاری از افراد سخت و طاقت فرسا و برای برخی راحت و ساده است. یکی دیگر از عوامل مهم در پیدایش و تولید کامیون خودران، هزینه های مربوط به نیروی انسانی یا رانندگان است که پس از فاکتور سوخت، مهم ترین دلیل محسوب می شود. بنابراین، پیدایش و تولید کامیون خودران در صنعت حمل و نقل، بسیار مهم و ضروری می باشد.

سطوح مختلف استفاده از کامیون خودران

به طور کلی، سطوح مورد استفاده در کامیون خودران، بر اساس میزان مداخله انسانی لازم، در چند بخش مهم تقسیم بندی شده اند که شامل موارد زیر می باشند:

  • سطح 0 یا اتوماسیون صفر: کامیون خودران در این سطح از اتوماسیون، قابلیت رانندگی نداشته و عملکرد خودرو بر عهده راننده می باشد. امروزه اغلب کامیون های موجود در کشور، دارای این سطح از اتوماسیون هستند.
  • سطح 1 یا اتوماسیون ابتدایی: این سطح از کامیون خودران، دارای ابتدایی ترین سیستم های رانندگی بوده که در آن، حداقل یک سیستم پشتیبانی، فعالیت هایی مانند ترمز، شتاب گیری یا کنترل فرمان رانندگی را زیر نظر دارد.
  • سطح 2 یا اتوماسیون جزئی: این سطح از کامیون خودران، دارای سیستم کمک رانندگی پیشرفته بوده که شتاب، ترمز یا فرمان را بر عهده می گیرد. هر چند راننده نیز باید هوشیار باشد و بر عملکرد رانندگی نظارت کند.
  • سطح 3 یا اتوماسیون مشروط: در این سطح، کمک راننده و هوش مصنوعی کامیون را کنترل کرده و در شرایط اضطراری، یک راننده نیز مسئولیت انجام وظایف محوله را بر عهده می گیرد.
  • سطح 4 یا اتوماسیون بالا: کامیون خودران دارای این سطح، نیازی به تعامل انسانی نداشته و توسط فناوری های موجود و مسیرهای از قبل برنامه ریزی شده، وظیفه رانندگی و طی کردن مسیر را بر عهده می گیرد.
  • سطح 5 یا اتوماسیون کامل: در این سطح، کامیون خودران بدون سرنشین قادر است بدون تعامل انسانی، به هر نقطه در هر شرایطی برود.

مزایای استفاده از کامیون خودران و بدون سرنشین

کامیون های خودران

امروزه استفاده از کامیون خودران و بدون سرنشین، چه برای رانندگان کامیون و چه برای سیستم حمل و نقل جاده ای، دارای مزایای فراوانی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

1. افزایش بهره وری در حمل و نقل

یکی از مزایای استفاده از کامیون خودران، افزایش بهره وری است که در نتیجه افزایش عملکرد صنعت لجستیک از نظر بازده سوخت و همچنین، زمان رسیدن به مقصد صورت می گیرد. علاوه بر این، با استفاده از کامیون خودران، استفاده از ناوگان حمل و نقل نیز بسیار کارآمد تر شده و تحویل بار به خصوص در حمل و نقل های طولانی، در مدت زمان کمتری صورت خواهد گرفت.

همچنین استفاده از سیستم های رانندگی خودکار، میزان اشتباهات و خطاهای انسانی مربوط به رانندگان را نیز کاهش داده و بسیاری از اتفاقات و حوادث پرخطر را از بین خواهد برد. علاوه بر این موارد، کامیون خودران کارآمد ترین مسیر را انتخاب کرده و در آن می توان کاروانی متشکل از چند کامیون را تشکیل داد که به شکل دیجیتال به هم متصل بوده و با کاهش مقاومت هوا، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کنند.

2. امکان حرکت در ساعات کم بار

یکی دیگر از مزایای استفاده از کامیون خودران در زمینه حمل و نقل، امکان حرکت کامیون در ساعات کم بار است. از آن جایی که شلوغی جاده در ساعات ترافیک و وجود محدودیت های سفر در شهر های بزرگ، به شکل چشمگیری بر برنامه تحویل بار اثر می گذارد، در این شرایط می توان با کامیون های خودران، به راحتی و در ساعات کم بار رانندگی کرد.

علاوه بر این، رانندگی در شب نیز بسیار خطرناک بوده و موجب خواب آلودگی در سفر های طولانی شده و به همین دلیل، استفاده از کامیون خودران بدون نیاز به پارک کردن برای استراحت، به راحتی در شب، حمل بار را انجام خواهد داد. کامیون های خودران، داده ها و نقشه ها را از طریق وب جستجو کرده و از ایجاد استرس و نگرانی های غیر ضروری نیز جلوگیری خواهند کرد.

3. ایمنی بیشتر

از دیگر مزایای استفاده از کامیون خودران، می توان به ایجاد ایمنی بیشتر اشاره کرد. این سیستم ها بسیاری از اشتباهات ناشی از خستگی راننده را از بین برده و موجب رانندگی با ایمنی بالاتر، تصادف و احتمال قیچی کردن کامیون کمتر خواهد شد.

اغلب رانندگان کامیون یا تریلی، در برخی شرایط استثنایی مانند آب و هوای بسیار بد، ندیدن علائم راهنمایی و رانندگی، ترافیک بیش از حد، شرایط نور کم و غیره، در معرض اشتباهات مختلفی قرار گرفته که در این شرایط، استفاده از سیستم های ایمنی موجود در کامیون خودران، موجب کاهش حوادث و اشتباهات احتمالی می گردد.

4. کاهش هزینه

یکی دیگر از فواید و مزایای استفاده از سیستم های کامیون خودران و بدون سرنشین، کاهش هزینه ها می باشد که به دلیل کاهش آمار تصادفات و خسارات ناشی از ایمنی بهبود یافته در سیستم این نوع کامیون ها صورت می گیرد. همچنین، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و به همین دلیل بسیاری از خودرو سازان در تولید کامیون های جدید، این مورد را یکی از اولویت های اصلی خود قرار داده و به این ترتیب، با طراحی و تولید تریلی و کامیون خودران، موجب ظهور انقلابی در سیستم حمل و نقل جاده ای شده که هم به نفع راننده و هم مدیر ناوگان می باشد.

 معرفی چند مورد از کامیون های خودران محبوب در جهان

کامیون های خودران در جاده

همان طور که گفته شد، امروزه بسیاری از تولید کنندگان و برندهای معتبر و مشهور در سراسر جهان، در زمینه تولید کامیون خودران با یکدیگر رقابت داشته که دو نمونه از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

1. کامیون خودران ولوو

شرکت ولوو از پیشگامان تولید کامیون خودران بدون سرنشین است که جدیدترین مدل آن، نوعی کشنده برقی است که برای کار در بنادر و اسکله ها و جاده ها طراحی و تولید شده است.

2. کامیون خودران تسلا

شرکت تسلا نیز از بزرگ ترین شرکت های تولید کامیون خودران بدون سرنشین است که جدیدترین مدل آن، کاملا برقی بوده و با داشتن فناوری اتوپایلوت نسل دو، از ترمز خودکار، آلارم خروج از خط و هشدار انحراف از مسیر نیز برخوردار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما