طول عمر لاستیک کامیون چقدر است و چطور می توان آن را افزایش داد؟

امروزه، کامیون ها در صنعت حمل و نقل جاده ای ایران نقش مهمی داشته و به دلیل تردد مداوم در سطح شهر یا خارج از شهر و حمل بار های سنگین، دچار برخی مشکلات و مسائل نیز خواهند شد. یکی از این موارد، خرابی لاستیک ها در جاده است که در صورت عدم رسیدگی خطرات فراوانی را برای راننده ایجاد خواهد کرد. از آن جایی که لاستیک کامیون، از جمله اقلام مصرفی گران قیمت در این نوع خودرو ها می باشد، دانستن برخی نکات مهم در زمینه افزایش طول عمر لاستیک کامیون، به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و تعویض لاستیک، بسیار کاربردی و ضروری می باشد. به همین جهت در این مطلب، شما را با میزان طول عمر لاستیک کامیون و راهکار های مهم برای افزایش آن آشنا خواهیم کرد؛ تا بدین صورت هزینه های ماشینتان را کنترل کنید با ما همراه باشید.

ویژگی لاستیک مناسب کامیون

همانطور که گفته شد، کامیون ها نوعی وسیله نقلیه باری هستند که از آن ها، برای حمل و جابه‌جایی بارهای سنگین با حجم زیاد استفاده می شود. از این رو، دقت در نگهداری و افزایش طول عمر لاستیک کامیون بسیار مهم بوده و باید از لاستیک های مناسب با کامیون استفاده شود. انتخاب لاستیک مناسب کامیون، باید بر اساس ابعاد کامیون، نوع بار، شرایط جاده و مسیر رفت و آمد کامیون و غیره بوده و به همین دلیل، انواع مختلفی از لاستیک های کامیون شهری، باری، منطقه ای و غیره تولید و به بازار ارائه می شود.

لاستیک کامیون باید به گونه ای باشد که، قابلیت تحمل وزن بالا را داشته و با داشتن قدرت فراوان در تحمل سرعت، عملکرد مطلوبی را نیز ارائه دهد. از ویژگی های دیگر لاستیک های کامیون، پایداری آن ها بوده تا در شرایط مختلف آب و هوایی، به درستی عمل کنند. مقاومت قابل توجه در برابر سایش و پارگی نیز ویژگی مهم لاستیک های کامیون است تا در نهایت، موجب طول عمر لاستیک کامیون شده و در شرایط جاده ای و کیلومتر های بالا، عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته باشد.

طول عمر لاستیک کامیون

به طور کلی می توان گفت، طول عمر لاستیک کامیون، اغلب بین 80 تا 160 هزار کیلومتر بوده که این میزان طول عمر، با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع رانندگی، شرایط جاده، فشار هوا، وزن بار، کیفیت و نوع لاستیک، چگونگی نگهداری و نظارت و غیره، متغیر می باشد.

هر چند لاستیک های کامیون در شرایط معمولی، باید بین 80 تا 120 هزار کیلومتر دوام بیاورند، با این حال این بازه زمانی نیز به شرایط مختلفی، از جمله ضمانت شرکت سازنده لاستیک نیز بستگی دارد. به این ترتیب می توان گفت، انتخاب و خرید لاستیک کامیون با کیفیت از یک شرکت سازنده معتبر، موجب ضمانت طول عمر لاستیک کامیون شده و دیگر نیاز به تعویض زود هنگام آن نخواهد بود.

راهکار های افزایش طول عمر لاستیک کامیون

طول عمر لاستیک کامیون

همانطور که گفته شد، لاستیک های کامیون به دلیل تحمل وزن بالای خودرو و بار موجود در آن ها و همچنین شرایط سخت جاده ای، بیشتر از سایر خودروها در معرض آسیب ها و مشکلات قرار دارند. از این رو، آشنایی با برخی از موارد مهم برای افزایش طول عمر لاستیک کامیون و نگهداری صحیح از آن ها، بسیار کاربردی و حائز اهمیت بوده است. برخی از نکات و روش های مهم در این زمینه، شامل موارد زیر می باشند:

1. بررسی عمق آج لاستیک

یکی از مهم ترین نکات در افزایش طول عمر لاستیک کامیون، دقت و بررسی عمق آج لاستیک است. آج لاستیک، وظیفه ایجاد اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده را بر عهده داشته که این اصطکاک، برای کنترل و ایمنی در جاده بسیار مهم و ضروری می باشد. میزان عمق آج نیز با گذشت زمان و استفاده مداوم از لاستیک کاهش یافته و در نهایت، اصطکاک لازم بین لاستیک و سطح جاده ایجاد نخواهد شد.

این امر، موجب بروز برخی خطرات مانند سر خوردن و حوادث دیگر نیز خواهد شد؛ در ایران، میزان عمق آج لاستیک کامیون برای تابستان 1.6 میلی متر و برای زمستان 3 میلی متر است که توسط وزارت راه و شهرسازی مشخص شده است. برای بررسی عمق آج لاستیک کامیون، دقت در موارد زیر ضروری است:

  • بررسی لاستیک ها در یک مکان روشن و مسطح
  • بررسی لاستیک ها از هر دو سمت
  • استفاده از نشانگر عمق آج برای بررسی لاستیک
  • تعویض لاستیک در صورت کم بودن عمق آج

2. بهبود عادت های رانندگی

از دیگر موارد بسیار مهم در زمینه افزایش طول عمر لاستیک کامیون، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و در نهایت افزایش بهره وری، تغییر و بهبود در عادت های رانندگی است. برخی از نکات مهم در زمینه بهبود عادت های رانندگی، شامل موارد زیر می باشد:

  • توصیه می شود قبل از رانندگی، از وضعیت مناسب کامیون مطمئن شوید و میزان روغن، مایع خنک کننده، مایع ترمز و غیره را بررسی نمایید.
  • همواره نسبت به تغییرات جوی آگاه بوده در صورت نامساعد شدن شرایط، سرعت خود را کاهش داده تا کنترل بیشتری بر کامیون داشته باشید.
  • فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کرده تا در مواقع لازم، ترمز کنید.
  • از رانندگی طولانی مدت که موجب خستگی و کاهش تمرکز می شود نیز خودداری نمایید.

3. رانندگی با دقت و آرام بر روی سطوح ناهموار

از دیگر موارد و نکات بسیار مهم در افزایش طول عمر لاستیک کامیون، رانندگی آرام روی سطوح ناهموار است. این سطوح، شامل پستی بلندی ها، دست انداز ها، شانه های خاکی جاده و غیره بوده که رانندگی بر روی آن ها، موجب تکان های شدید کامیون و کاهش کنترل راننده خواهد شد. برخی از موارد مهم در رانندگی بر روی سطوح ناهموار، عبارتند از:

  • کاهش سرعت
  • نگاه کردن به جلو
  • استفاده از فرمان به صورت آرام و دقیق
  • پرهیز از تعویض دنده های مکرر
  • خودداری از حمل بار اضافی
  • مراقبت از سیستم تعلیق کامیون

4. بالانس لاستیک ها

این نکته نیز یکی از فاکتور های مهم در افزایش طول عمر لاستیک کامیون بوده که به معنی توزیع یکنواخت وزن لاستیک در اطراف آن می باشد. در صورتی که لاستیک بالانس نباشد، موجب ایجاد لرزش در فرمان، کابین و سایر قسمت ها شده و در اغلب موارد، سایش بیش از اندازه آج لاستیک و کاهش طول عمر لاستیک کامیون را نیز به دنبال دارد.

امروزه بالانس لاستیک های کامیون، توسط دستگاه های مخصوص بالانس صورت گرفته که در آن ها، لاستیک روی یک محور چرخانده شده و سپس وزن آن را در اطراف اندازه گیری می کنند. در صورتی که وزن لاستیک در یک سمت بیش از اندازه باشد، مقداری سرب به آن اضافه شده تا وزن، به درستی توزیع شود. برخی از مراحل بالانس کردن لاستیک کامیون، شامل موارد زیر است:

  • جدا کردن لاستیک ها از روی کامیون
  • قرار دادن لاستیک ها بر روی دستگاه بالانس
  • روشن کردن دستگاه و چرخاندن لاستیک دور محور
  • اضافه کردن سرب در یک قسمت در صورت وزن نامساوی
  • قرار دادن مجدد لاستیک ها بر روی دستگاه برای بررسی وزن در اطراف

5. جابه‌جایی لاستیک های کامیون

طول عمر لاستیک کامیون

یکی از نکات و راهکار های کاربردی برای افزایش طول عمر لاستیک کامیون، جابه‌جایی آن ها بوده که موجب می شود سایش لاستیک ها، به شکل یکنواخت صورت گیرد. جابه‌جایی لاستیک ها، همان انتقال لاستیک های عقب به جلو و جابه‌جایی آن ها بوده که اغلب، سالی یک بار انجام می شود. مراحل انجام این کار عبارتنداز:

  • پارک کردن کامیون روی سطح صاف
  • کشیدن ترمز دستی و قرار دادن جک زیر کامیون
  • جدا کردن لاستیک های عقب و قرار دادن روی لاستیک های جلو
  • قرار دادن لاستیک های جلو روی لاستیک های عقب کامیون
  • محکم کردن پیچ های چرخ
  • پایین آوردن کامیون از روی جک

6. تعویض لاستیک های آسیب دیده

این مورد نیز یکی از راهکار های بسیار مناسب برای افزایش طول عمر لاستیک کامیون بوده و از آن جایی که هرگونه آسیب دیدگی در لاستیک کامیون، مانند پارگی، سوراخ شدن و غیره، موجب کاهش ایمنی خودرو می شود، رعایت این نکته در افزایش ایمنی راننده بسیار مهم و ضروری می باشد. بنابراین لازم است تعویض لاستیک های کامیون، توسط فرد متخصص انجام شده تا به درستی صورت گیرد. برخی از دلایل اهمیت تعویض لاستیک کامیون عبارتند از:

  • افزایش ایمنی، زیرا لاستیک های آسیب دیده، موجب از دست رفتن کنترل کامیون و بروز حوادث خواهند شد.
  • بهبود عملکرد کامیون، زیرا وجود لاستیک های آسیب دیده، افزایش مصرف سوخت و کاهش عملکرد خودرو را به دنبال دارند.
  • افزایش عمر مفید لاستیک ها، زیرا وجود لاستیک های فرسوده یا آسیب دیده، موجب کاهش عملکرد سایر قطعات کامیون و در نتیجه، کاهش عمر مفید لاستیک ها خواهند شد.

7. تنظیم فشار باد لاستیک ها

از موارد مهم دیگر که موجب افزایش طول عمر لاستیک کامیون می شود، تنظیم دوره ای فشار لاستیک کامیون است. برای این کار، لازم است هر زمان که به پمپ بنزین مراجعه کردید، فشار باد لاستیک را نیز بررسی کرده و در صورت مقدور نبودن، حداقل ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

توصیه می شود قبل از رفتن به مسیر های طولانی یا در زمان حمل بار اضافی، باد لاستیک ها را بررسی و تنظیم کرده تا در نتیجه، نیرو به طور مساوی از خودرو به جاده منتقل شود. در صورتی که باد لاستیک ها بیش از اندازه باشد، ارتباط درستی با جاده برقرار نشده و در صورت کم بودن فشار باد لاستیک ها نیز، قسمت بیشتری از سطح لاستیک با جاده در تماس قرار گرفته و موجب فرسودگی آن یا بروز مشکلاتی مانند پنچر شدن لاستیک خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب نکات کلیدی و مهمی را برای افزایش طول عمر لاستیک کامیون پبیان کردیم تا بدین صورت از پنچر شدن لاستیک و یا خراب شدن زود هنگام لاستیک کامیونتان جلوگیری کرده باشید؛ در صورتی که موارد ذکر شده را به خوبی رعایت کنید می توانید هزینه های ماشینتان را کاهش داده و حمل بار خوبی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما